We wtorek 14 czerwca 2022 roku uczniowie klasy 1a pod opieką p. Elżbiety Kuter oraz p. Marty Żurek uczestniczyli w lekcji historii w terenie. Zajęcia rozpoczęły się od Barbakanu i Bramy Floriańskiej, gdzie przy makiecie pani przewodnik Alicja Zioło, opowiedziała o znaczeniu tych dwóch budowli dla obronności średniowiecznego Krakowa. Przechodząc przez jedyną, zachowaną, średniowieczną bramę młodzież podziwiała fragmenty miejskich murów i baszt cechowych. Przy kolejnej makiecie miasta, uczniowie rozmawiali o lokacji średniowiecznego Krakowa oglądając charakterystyczny układ urbanistyczny miasta oraz jego „ krakowskie odstępstwa”. Podążając drogą królewską uczestnicy dotarli do serca Krakowa– Rynku, gdzie pod renesansową warstwą Sukiennic szukali ich pierwotnego, gotyckiego wyglądu. Sukiennice – ekskluzywna galeria handlowa średniowiecznego Krakowa. Najważniejszy punkt wymiany handlowej przeznaczony dla kupców przybywających z zagranicy, którzy przejeżdżając przez miasto zobowiązani byli do wystawienia tutaj swoich towarów.
Następnie na Placu Mariackim uczniowie oglądali budynek Kościoła Mariackiego z charakterystycznymi wieżami, które jak głosi legenda doprowadziły dwóch braci do rywalizacji i śmierci. To tutaj o każdej, pełnej godzinie uwagę turystów przyciąga hejnał odgrywany z jednej z nich – pamiątka, która nawiązuje do średniowiecznego najazdu Tatarów na Kraków w XIII w. Na zewnętrznych murach kościoła uczestnicy lekcji odszukali dzwonek za konających, który uruchamiany był w godzinę czyjejś śmierci oraz żelazne kajdany tzw. kuny, w które zakuwano i wystawiano na widok publicznych tych, którzy z prawem i moralnością byli na bakier. Wchodząc do wnętrza Kocioła Mariackiego uczniowie podziwiali przebogatą kolorystykę budowli, gdzie pierwotny gotyk miesza się z elementami późniejszych stylów, tworząc niesamowite wrażenie. Niewątpliwie najważniejszym zabytkiem kościoła jest późnogotycki ołtarz mistrza z Norymbergi. Nowatorskie arcydzieło Wita Stwosza nie ma sobie równych. Po otworzeniu dwóch skrzydeł ołtarza oczom zgromadzonych ukazało się wnętrze szafowego ołtarza, a w nim scena zaśnięcia Najświętszej Marii Panny w towarzystwie apostołów. W 13 – metrowym ołtarzu umieszczono około 200 postaci, w których twarzach, jak głosi legenda, uwieczniono krakowskich mieszczan. Na uwagę zasługuje także polichromia kościoła wykonana w XIX w oraz ugwieżdżone sklepienie autorstwa samego Jana Matejki.
Po opuszczeniu kościoła i Placu Mariackiego grupa skierowała się w kierunku Małego Rynku, gdzie ulokowano tablicę upamiętniającą księcia Bolesława Wstydliwego, fundatora miasta i dobrego jego gospodarza. Następnie idąc wzdłuż ulicy Stolarskiej uczestnicy weszli do krużganków kościoła dominikanów, pokonując charakterystyczną dla Krakowa różnicę gruntu miedzy czasem dziś, a czasem kiedy powstawały średniowieczne budowle. Klasztorne krużganki doprowadziły młodzież do ceglanej, surowej ściany z dużymi dębowymi drzwiami otoczonymi średniowiecznym portalem. To najprawdopodobniej najwcześniejszy fragment kościoła pochodzący z XIII w.
Ostatnim przystankiem lekcji był budynek Collegium Maius, najstarszego polskiego uniwersytetu. Dzięki staraniom króla Kazimierza Wielkiego papież wyraził zgodę na utworzenie w Krakowie akademii, ale dopiero za panowania Jadwigi Andegaweńskiej i jej męża Władysława Jagiełły przekształcono ją uniwersytet. Rozwijający się Uniwersytet Jagielloński już od początku swej działalności przyciągał żaków z różnych stron Europy : Litwy, Rusi, Węgier, a nawet Włoch, Francji czy Hiszpanii. Uniwersytet słynął z wydziału prawa, ale także astronomii, a jego najbardziej rozpoznawalnym absolwentem był Mikołaj Kopernik. Collegium Maius, to piękny przykład późnogotyckiego budynku z czerwonej cegły w wewnętrznymi krużgankami kryjącymi sale wykładowe czy schodami prowadzącymi do profesorskich pokojów i biblioteki. Uwieńczeniem lekcji był pokaz pochodu rektorów krakowskich, którzy w historycznej kolejności kroczyli w rytm pieśni akademickiej Gaudeamus igitur.
Niecodzienna lekcja historii była doskonałą okazją, żeby poznane na lekcjach wiadomości rozwinąć i uporządkować. a także poznać i docenić osobliwości swojego miasta.